باتوجه بـه تحریم اعمال شده بـه ایران , خودروسازان ( مونتاژ کاران ) داخلی که دیگر امـیدی بـه شرکای اروپایی

خود نداشتند مجبور شدند که تا به سمت صنعت چین تغییر جهت دهند!

خودرو H30  کراس کـه از موتور TU5 و پلت فرم سری 3 پژو استفاده مـی کند , بدون شک بهترین گزینـه ممکن

برای آغاز همکاری مابین ایران خودرو و دانگ فنگ چین بود. گروه دانگ فنگ اما کار بـه همـین جا ختم نشد و داخلی سازی محصولات

پژو در ایران ناگهان شدت گرفت. گروه دانگ فنگ که تا جایی کـه موتور TU5 تقریبا داخلی سازی شد و با نبود ناظرین پژو این

داخلی سازی بـه کابین و قطعات داخلی نیز سرایت کرد…

امروز بـه مقایسه این دو حاصل تحریم مـی پردازیم!

مقایسه طراحی بیرونی»

طرح نمای بیرونی 207 جدید دیگر آن جذابیت های قبل را ندارد!

چراکه نسبت بـه نسل قبل خود کمترین تغییر ممکن را تجربه کرده است. تنـها تغییر درون نمای بیرونی  کاسه

چراغ های جدید هستند کـه برای کاسه چراغ های جلو طرح کپی برداری شده سانتافه 2017 درون نظر گرفته

شده و برای چراغ های عقب طرحی زیبا از نئون کـه بدون شک بهترین تغییر ممکن بـه حساب مـی آید.

موضوع اینجاست کـه 207 مثلا جدید هیچ برگ برنده ای ندارد…

هیوندای سانتافه 2016 پژو 207 جدید
پژو 207 جدید

اگر بنا بـه تغییر کاسه چراغ ها باشد باور کنید نمونـه هایی از کاسه چراغ های اسپرت درون سطح بازار وجود دارند

که کاملا جذابتر هستند. اما زمانیکه بـه H30 کراس و طرح بدنـه آن نگاه مـی کنم , ناخواسته  طرحی از محصولات

سوبارو بـه یـادم مـی آید. محصولی بـه نام سوبارو XV کراس…!!!

سوبارو XV CROSS

H30 کراس واقعا خودرو آنچنان زیبایی نیست , اما این بـه آن معنانیست کـه H30 کراس نمای بیرونی خوبی ندارد.

بلکه از نظر بنده H30 کراس حداقل با ابعاد بزرگتر خود گیرایی بیشتری به منظور مخاطب ایجاد مـی کند. البته بزرگی

بیش از حد کاور پلاستیکی لبه گلگیرها نشان از چینی بودن آن دارد ولی درون کل با توجه بـه استفاده از تکنولوژی

پژو و طرح سوبارو نمایی قابل قبول شکل گرفته که نام کراس را با خود یدک مـی کشد…

سوبارو XV CROSS دانگ فنگ H30 CROSS
سوبارو XV CROSS دانگ فنگ H30 CROSS

دی لایت هایی زیبا کـه به دور لامپ های چراغ جلو حلقه زده اند , درون کل مگر مـی شود طراحی سوبارو را نادیده گرفت؟

باربند اسپرت سقف

کاور پلاستیکی دورتادور خودرو کـه نشان از کراس بودن آن دارد

سانروف

اسپویلر عقب مجهز بـه LED

دیفیوزر سپر جلو و عقب

هیچ کدام نکاتی نیستند کـه نادیده گرفته شوند…

دانگ فنگ H30 کراس

مقایسه طراحی کابین»

وقتی درب پژو 207 جدید را باز مـی کنیم…

تنـها تفاوت ایجاد شده , اضافه شدن یک LCD و تغییر غربیلک فرمان هست که تعدادی

دکمـه کنترلی روی  آن نصب شده اند…!!!

داشبورد پژو 207 جدید

درون کابین H30 کراس چندان بی ربط با طرح بدنـه آن طراحی نشده و سبک خطوط کشیده و منظم را

حفظ کرده هست تا همچنان قواعد طراحی ژاپنی را رعایت کند. غربیلک فرمان H30 کراس خوش دست است

و با روکش چرم + دکوراتیو طرح متال واقعا خودنمایی مـی کند. طرح داشبورد ساده و فاقد هیجان است اما

بسیـار منظم و کاربردی , استفاده از قطعات طرح فیبر کربن و کروم درون کابین H30 کراس را لوتر جلوه مـی دهد…

داشبورد دانگ فنگ H30 کراس داشبورد دانگ فنگ H30 کراس

مقایسه تجهیزات و امکانات رفاهی»

در ابتدا پژو 207 جدید:

سیستم چند رسانـه ای جدید با نمایشگر 7 اینچی + GPS فعال به منظور ایران

پوشش DVD + پورت USB

4 بلند گو + 2 تیوتر

سنسور و دوربین دنده عقب

تهویـه اتوماتیک

کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان

تماس صوتی درون کابین

کروز کنترل

H30 کراس:

سانروف

سیستم چند رسانـه ای با LCD 6.5 اینچی

GPS + نویگیشن فعال به منظور ایران

پوشش پورت USB و AUX

4 بلند گو + 2 تیوتر

دوربین و سنسور دنده عقب

تهویـه اتوماتیک

دکمـه های کنترل صوتی روی غربیلک فرمان

کامپیوتر سفری

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»

همانطور کـه مشاهده نمودید این دو خودرو تفاوت چندانی از نظر آپشن با یکدیگر ندارند. درون حقیقت وجود

کروزکنترل بطور فابریک به منظور پژو 207 و سانروف به منظور H30 کراس جدی ترین برگ برنده هر دو خودرو در

مقایسه با یکدیگر هستند.

ایمنی»

پژو 207 جدید:

تنـها مرکز تست تصادفی کـه پژو 207 مورد مونتاژ درون ایران یعنی ( +206 ) را از نظر ایمنی بررسی نموده

است , فقط مرکز تست تصادف آمریکای لاتین است. ( LATIN-NCAP )

البته نتیجه این تست تصادف کاملا قابل تامل است…

تست تصادف پژو 207 درون مرکز آمریکا لاتین

تنـها 2 ستاره ایمنی به منظور راننده کـه خود بیـانگر تمام ماجراست…

2 عدد ایربگ ( راننده و سرنشین جلو )

سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی

پوشش سیستم های ABS + EBD + EBA

دانگ فنگ H30 کراس:

H30 کراس هم با دریـافت تنـها 3 ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف چین ( C-NCAP ) نشان مـی دهد که

ایمنی آن , چندان فراتر از رقیب مثلا فرانسوی خود نیست!

4 عدد ایربگ ( راننده و سرنشین جلو + 2 عدد جانبی به منظور ردیف جلو )

سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی

پوشش سیستم های ABS + EBD

تست تصادف دانگ فنگ H30 درون مرکز تست چین

مقایسه فضای سرنشین و بار»

ابعاد پژو 207 جدید:

طول: گروه دانگ فنگ 3900 مـیلیمتر

عرض: 1680

ارتفاع: 1468

فاصله بین دو محور: 2443

حجم قسمت بار: 245 لیتر

ابعاد دانگ فنگ H30 کراس:

طول: 4351 مـیلیمتر

عرض: 1760

ارتفاع: 1528

فاصله بین دو محور: 2610

حجم قسمت بار: 417 لیتر

دانگ فنگ H30 کراس فضای بار H30 کراس ( 417 لیتر )

207 جدید بدون هیچ تفاوتی درون ابعاد نسبت بـه نسل قبل خود بـه مـیدان آمده هست , نکته ای کـه این خودرو

را درون لیست خرید جوانان و زوج های جوان قرار مـی دهد و بـه همـین ترتیب از لیست خرید خانواده های بیش

از 3 نفر خارج مـی کند…

این درون حالیست کـه H30 کراس با ابعادی مناسب تر و هوشمندانـه , مـی تواند مورد توجه هر دو

گروه خریداران قرار گیرد. صد البته کـه فضای بار و سرنشینان عقب H30 کراس این خودرو را درون این بخش

به برنده ای قاطع تبدیل مـی کنند…

مقایسه توان حرکتی و کیفیت سواری»

توان و کشش موتور TU5 درون هر دو خودرو یکسان درون نظر گرفته شده است!

حجم موتور: 1587 سی سی ( 4 سیلندر – 16 سوپاپ )

قدرت موتور: 105 اسب بخار

حداکثر گشتاور: 142 نیوتن متر

بزرگترین تفاوت این دو خودرو درون این بخش نوع گیربهای آنـهاست… پژو 207 جدید»

نوع گیربکس: چهار سرعته اتوماتیک , تیپ ترونیک ( AL4 )

شتاب اولیـه: 12.6 ثانیـه

مـیانگین مصرف سوخت: 7.1 لیتر درون صد کیلومتر ( بطور استاندارد )

دانگ فنگ H30 کراس»

نوع گیربکس: چهار سرعته اتوماتیک , بدون تیپ ترونیک ( AISSIN )

شتاب اولیـه: 12.5 ثانیـه

مـیانگین مصرف سوخت: 7 لیتر درون صد کیلومتر ( بطور استاندارد )

گیرب4 سرعته ساخت AISSIN ژاپن

اعداد را مشاهده مـی کنید , واقعا جای تعجب است…

وزن خالص دانگ فنگ H30 کراس بـه 1230 کیلوگرم مـی رسد , درون حالی که 207 جدید تنـها 1096 کیلوگرم وزن دارد.

خب طبیعیست کـه بدلیل استفاده از موتور مشترک , پژو 207 جدید حتما سریع تر عمل کند , اما اینطور نیست…!!!

همانطور کـه مـی بینید شتاب اولیـه H30 کراس حداقل بر روی کاغذ یک دهم ثانیـه سریعتر از پژو 207 است.

گیربAL4 کـه در حال حاضر بر روی بسیـاری از محصولات داخلی سوار شده ( ساندرو , 206 تیپ 6 , پارس اتوماتیک

که برای آن از نمونـه بدون تیپ ترونیک AL4 استفاده شده ) محصولی مشترک مـیان پژو سیتروئن و رنو بـه حساب مـی آید.

این گیربوابسته بـه نوع محصولات شرکت های فرانسوی دارای جزئیـات متفاوت هست که همـین مسئله رفتار AL4 را

در هر خودرویی تغییر مـی دهد!

بطور مثال:

شرکت رنو به منظور محصولا ت خود مانند ساندرو و تندر پلاس از گیرب4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده

کرده هست , اما بـه این دلیل کـه سازنده اصلی جزئیـات را تعیین کرده هست گیربAL4 بشدت رام و گوش بـه فرمان

راننده خود عمل مـی کند. حالا همـین گیربروی محصولات داخلی پژو عملکردی عجیب و دور از انتظار دارد!

مثلا پژو 206 تیپ 6 کـه داد بسیـاری از مالکان خود را درون آورده بود…

دلیل اصلی این موضوع اینجاست کـه این نسخه از گیربAL4 کـه بر روی اتاق 206 با موتور 1.6 لیتری ( TU5 ) سوار

شده درون اصل به منظور نمونـه 1.4 لیتری پژو ساخته شده است. بـه همـین دلیل رفتار گیربدر مقابل این ناهماهنگی ایجاد

شده کاملا آشفته و غیر عادی مـی شود. وقتی راننده گاز بیشتر مـی دهد خبری از دنده معنیست و گویـا گیربکس

قصد همراهی با راننده را ندارد. در هنگام ترمزگیری اتاق بـه لرزه مـی افتد و گیرببازهم بـه موقع معنمـی کشد!

این حالت راننده را وادار بـه استفاده از حالت تیپ ترونیک ( تعویض دستی ) مـی کند کـه بازهم دنده معها باتاخیر

روبرو مـی شوند…

با استفاده از حالت اسپرت ( S ) گیربایط کمـی بهتر شده و دنده معکوس ها دقت بیشتری پیدا مـی کنند , اما هنوز

لرزش کابین هنگام فشار وارد به گیربمشـهود است. بماند کـه استفاده از حالت اسپرت گیربقاعدتا مساوی با

تعویض دنده ها درون دور موتور بالاتر هست و این یعنی مصرف سوختی معادل 9.5 که تا 10 لیتر درون هر صد کیلومتر…

واما H30 کراس با گیربژاپنی!

اگر بخواهیم درون رابطه با برند AISSIN ژاپن و افتخاراتش صحبت کنیم کـه زمان زیـادی لازم داریم , بنابراین تنـها

مـی نویسیم ژاپنی قابل اعتماد. گرچند کـه گیربH30 کراس هم 4 سرعته و حتی بدون حالت تیپ ترونیک

انتخاب شده هست , اما دیگر خبری از ارزش اتاق یـا رفتار غیر عادی گیربکس نیست!

دنده معها بـه راحتی اعمال مـی شوند و در مقایسه با پژو 207 جدید شرایط رانندگی با H30 کراس کاملا

مطلوب است. بله همـین نکته مـهم باعث برتری H30 کراس درون مقابل پژو 207 است. اما رقابت زمانی پر هیجان تر

مـی شود که قابلیت مناسب گیربH30 کراس بـه کمک آن مـی آید. گیربH30 کراس بـه راننده خود اجازه مـی دهد

تا علاوه بر حالت تمام اتوماتیک ( Dسه دنده اول را خود تعویض کند. درون این مـیان با استفاده از دکمـه ای کـه در کنار

دو حالت اسپرت و برف گیربH30 کراس قرار دارد , حالت سوم این گیربرا فعال کرد!

در این حالت گیربسیستم محافظی 100% خود را غیر فعال مـی کند تا تعویض 3 دنده اول خودرو بطور کامل در

اختیـار راننده باشد و دور موتور حتی از محدوده قرمز نیز عبور مـی کند بدو آنکه گیربدخالت کرده و برای حفظ

سلامت گیربو موتور دنده را بـه طور اتوماتیک تعویض کند. حالتی از رانندگی کـه گرچند بـه چشم بسیـاری از منتقدان

قدیمـی بحساب مـی آید , اما حس وحال و هیجان رانندگی با خوروهای گیربدستی را به منظور راننده ایجاد مـی کند!

حالا فرض کنیدH30  کراس کـه در حالت تمام اتوماتیک از پژو 207 بهتر عمل مـی کند , با وجود این قابلیت و استفاده از

تمام توان موتور خود که تا چه حدی توانمند تر از رقیب عمل مـی کند…

در بخش ترمزگیری بدون شک پیروزی از آن پژو 207 هست که با اتاق سبک تر خود کیفیت ترمز بهتری بـه نمایش مـی گذارد.

هندلینگ پژو 207 کـه بعنوان یک کامپکت اسپرت ( جمع وجور ) شناخته مـی شود مناسب ارزیـابی شده ولی بـه دلیل وزن

خالص پایین پژو 207 نمـی توان بیش از حد بـه آن اعتماد کرد!

این درون صورتیست کـه H30 کراس با 134 کیلوگرم وزن بیشتر + ابعاد بزرگتر محورها و فاصله طولی آنـها هندلینگ و

قدرت مانور مناسبی رقم زده کـه بدون تعارف دور از انتظار است. با خرید H30 کراس مـی توان بـه کوهستان رفت و

به کمک سیستم تعلیق و فنربندی بزرگ تر  H30 کراس از ارتفاع بیشتر  نسبت بـه سطح زمـین به منظور عبور از مسیرهای

خاکی و سنگلاخ نـهایت بهره را برد. H30 کراس خودرویی چند منظوره + جادار + راحت کـه قیمت کاملا مناسب تری

نسبت به دیگر رقیبانش دارد و با حجم داخلی سازی انجام شده بر روی آن هنوز از رانا و امثال آن بهتر است…

کابین و کیفیت سواری»

انتظاری خاص از H30 کراس درون کار نیست!

با این حال این چینی مونتاژ داخل مـی تواند براحتی از طراحی و کیفیت ساخت خودش دفاع کند!

در مقابل وقتی به منظور اولین بار با 207 داخلی سازی شده روبرو شدم , این جمله بـه ذهنم رسید.

پیش بـه سوی رانا…

واقعا کیفیت ساخت قطعات داخلی کابین پژو 207 داخلی سازی شده بـه رانا نزدیک شده کـه این موضوع به

هیچ وجه قابل قبول نیست! خصوصا زمانیکه وارد کابین H30 کراس شده و کیفیتی حداقلی را مشاهده مـی کنید

و درون نگاه اول مشخص هست که کدامـیک  بـه نسبت قیمت خودرو کیفیت بیشتری دارند. بـه برخی شکایـات خریداران

پژو 207 نگاهی مـی اندازیم:

دفرمـه شدن داشبورد درون زیر نور مستقیم آفتاب ( تابستان 1396 )

قفل شدن درب ها و شیشـه ها

بروز مشکل درون بخش تهویـه ( باوجود سلامت کامل سیستم خنک کننده , کولر خودرو باد گرم مـی دهد )

بروز مشکل درون سیستم چند رسانـه خودرو و اعلام خطا های پی درون پی!

ایجاد اختلال درون سیستم برق خودرو

جا بـه جا بالا و پایین شدن شیشـه ها

از کار افتادن دکمـه های کنترلی روی غربیلک فرمان

و…

مواردی کـه در مورد H30 کراس گزارش شده:

خاموش شدن درون حال حرکت ( تعداد گزارش این مورد بسیـار کم بوده و در حال حاضر برطرف شده هست )

مشکل نفوذ آب از سانروف بـه کابین درون برخی مدل ها

که هر دو مورد از ضعف مونتاژ کارخانـه است…

نتیجه گیری:

تعارف را کنار بگذاریم!

پژو 207 داخلی سازی شده را حتما خودرویی بـه نامـیم کـه برخی خریداران آن کاملا راضی و خوشحال اند , و برخی دیگر…

این بـه آن معنانیست که H30 کراس سلطان خوبی هاست , اما درون حال حاضر و با شرایط فعلی بازار داخلی به نسبت

پژو 207 داخلی سازی شده ارزش بیشتری در مقابل وجه پرداختی شما دارد!

قیمت روز:

پژو 207 جدید: 53 مـیلیون تومان

دانگ فنگ H30 کراس: 46 مـیلیون تومان

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

، گروه دانگ فنگ




[مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس… | خودرو گراف گروه دانگ فنگ]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 13 Jul 2018 10:41:00 +0000